به عنوان پزشک، هدف اصلی از طراحی و پیاده سازی وب سایت پزشکی، ارائهی اطلاعات در مورد خدمات تخصصی پزشک و مطب به بیماران است، با امید به اینکه بیماران یرای تعیین وقت و یا مشاوره با مطب تماس بگیرند و به پزشک مربوطه مراجعه داشته باشند. طبق گزارشات Pew Internet تقریبأ ۷۲ درصد جستجوهای اینترنتی در کشورهای پیشرفته در زمینهی اطلاعات پزشکی میباشد.
این بدان معناست که اولین نکتهی بسیار مهم در طراحی وب سایت پزشکی مربوطه به این اصل است که سایت بگونهای طراحی شود که بازدیدکنندگان را به بیماران جدید تبدیل کند.
سایت بهینه شده باعث افزایش اعتماد بیماران به شما و خدمات شما میشود، وبازدیدکنندگان بیشتری را ترغیب میکند که اطلاعات تماس خود را برای نوبت گیری آنلاین ثبت کنند، و همچنین باعث افزایش بازگشت هزینهی تبلیغات میشود.
در موفقیت وب سایتهای پزشکی ،تعداد بازدیدکنندگان اهمیت چندانی ندارد، در صورتیکه سایت قادر به جذب بیماران جدید نباشد و یا میزان تبدیل بازدیدکنندگان به بیمار کمتر از ۵ باشد، این پیام را به ما میدهد که وب سایت و استراتژی تولید محتوا و عملکرد آن نیاز به بهینه سازی دارد.
با این وجود طبق گزارشات industry، حتی افزایش یک درصدی میزان تبدیل بازدیدکنندگان به بیماران جدید، میتواند مخارج رسانهای شما را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. با اینکه افزایش بازدید از سایت از اهمیت زیادی برخوردار است، چنانچه بازدیدها به تعیین وقت ملاقات از جانب بازدیدکننده نینجامد، این بازدیدها بی فایده خواهند بود. بنابراین، علاوه بر افزایش تعداد بازدیدها، ارائهی مطالب تأثیرگذار و ایجاد فضای دوستانه در سایت درتبدیل یشتر بازدیدکنندگان به بیماران جدید حائز اهمیت است. اگر به دنبال بهیته سازی سایت خود و افزایش میزان تبدیل یازدیدکنندهها به بیمار هستید به نکات زیر توجه کنید:
نتیجهی کار را در نظر یگیرید
به عبارتی دیگر، هدف خود را از طراحی سایت پزشکیبه صورت شخصی یا کلینیک درمانی مشخص کنید. استفاده از اصطلاحات نامأنوس مانند ” هدف ما افزایش اطلاعات بیماران است.” به شکست و ناکامیمنجر میشود، چرا که در تعریف هدف نهایی از طراحی سایت با مشکل مواجه میشوید.
هدف شما چیست؟ با اینکه آموزش و رضایت بیمار هدف والایی است، ارزیابی آن مشکل است. پس بهتر است هذف را به صورت مفهومهای مانوستری به مخاطب برسانید.
چطور میتوانید آمار سایت را ارزیابی کنید؟
به وسیله ی آنالیز گوگل و یا سایر ابزارهای آنالیز اینترنتی، میتوانید عملکرد خود را در سایت ارزیابی و دنبال کنید که معمولأ در مورد معیارها بحث میکند. معیارهای اصلی سایت شما باید شامل تعداد بازدیدکنندگان خاص، تعداد بازدید از صفحه، مدت زمانی که بازدیدکننده صرف بازدید از سایت میکند، تعداد نظرات ثبت شده ، و میزان تبدیل بازدیدکنندهها به بیماران جدید باشد. در اینجا، میزان تبدیل معیار نهایی میباشد، چرا که تعداد درخواستهای اینترنتی و یا تماسهای تلفنی مطب که از طریق وب سایت جذب شده اند را اندازه گیری میکند. (عموما به دلیل تخصصی بودن و اهمیت کار تحلیل و آنالیز اطلاعات، متخصصین ما در حوزه سئو این خدمات را بصورت کامل به عهده میگیرند. ولی حتما در انتخاب تیم مربوطه دقت نظر کافی را داشته باشید.)
برای مثال چنانچه ۱۰۰ بازدیدکنندهی خاص، ۱۰ درخواست اینترنتی و یا تماس تلفنی داشته باشید، میزان تبدیل بازدیدکنندگان به بیماران جدید ۱۰درصد خواهد بود که رقم قابل توجهی میباشد. داشتن اطلاعات کافی در مورد اینکه چه موضوعی را ارزیابی کنید، و نحوهی انجام آن به شما انگیزه داده و کمک میکند تغییرات لازم برای رشد میزان تبدیل را انجام دهید.
سایت خود را به گونهای طراحی کنید که از طریق موبایل نیز قایل دسترسی باشد(ریسپانسیو باشد).
با توسعه استفاده از گوشیهای هوشمند، افراد زیادی اطلاعات مورد نیاز پزشکی خود را از طریق موبایلهایشان جستجو و دریافت میکنند .و بسیار مهم هست که توجه و رضایت این قشر وسیع از مخاطبین و بازدیدکنندگان را نیز جلب کنیم . طیق تحقیقات انجام شده، ۴۴ درصد بیمارانی که در سایتهای پزشکی به دنبال اطلاعات هستند، درنهایت برای تعیین وقت و گرفتن نوبت اقدام میکنند. و بخش وسیعی از این افراد از طریق گوشیهای موبایلشان این جستجو را انجام میدهند و این امر به اهمیت استفاده ازتجربیات دارندگان موبایل اشاره دارد. به علاوه، الگوریتم گوگل سایتهایی را که قابلیت دسترسی از طریق موبایل ندارند را جریمه میکند. داشتن وب سایتی که از طریق موبایل هم قابل دسترسی باشد، امکان ارتباط این مشتریان فعال با مطب را فراهم میآورد. گوگل به مبلغین سلامتی پیشنهاد میکند به جای ساخت سایت جداگانه برای کامپیوتر و موبایل، سایتی طراحی کنید که قابلیت تغییر مقیاس و نمایش در سایزهای مختلف، و دسترسی از طریق تمامیدستگاهها را داشته باشد. این بدان معناست که سایت مطب شما به طور اتوماتیک ابعاد را تغییر داده تا سایز آن با صفحات دستگاههای مختلف هم خوانی داشته باشد(اصطلاحا به این گونه قالب و دیزاین وب سایتها، قابلیت رسپانسیو میگویند ). طیق بررسیهای انجام شده در گوگل، تقریبأ ۶۵ درصد جستجوها از طریق موبایل انجام میگیرد. عدم توانایی سایت شما در همخوانی با سایر دستگاههای مختلف امتیازی منفی محسوب شده و ممکن است منجر به از دست دادن درآمد قابل توجهی از مطب شود.
طراحی وب سایتهای پزشکی | طراحی سایت پزشکان
چگونه میتوان از قابلیت دسترسی سایت از طریق موبایل مطمئن شد؟
شما میتوانید قابلیت دسترسی سایت خود از طریق موبایل را در عرض چند ثانیه امتحان کنید. سایت را در جستجوگر بازکنید و با استفاده از موس، سمت راست پنجرهی جستجوگر را گرفته و تا حد امکان به سمت چپ بکشید. سایت اکنون به چه شکلی درآمده است؟ آیا مطالب به شکل اول بوده و کامل است با ناقص هستند؟
ناقص و ناخوانا بودن مطالب نشانهی آن است که نمیتوان از طریق موبایل به سایت دسترسی پیدا کرد. با پیشرفت مدام تکنولوژی، پیشنهاد میشود حداقل دو بار در سال قابلیت دسترسی سایت را امتحان کنید. این امر به شما کمک میکند هرگونه موضوع بالقوهای را با سایت خود شناسایی کرده و تغییرات لازم را انجام دهید.
در مورد تولید محتوای مناسب ، بسیار جدی عمل کنید
اولین قدم در طراحی وب سایت پزشکی یا وب سایت دندانپزشکی تأثیرگذار ، جذب بازدیدکنندگان مربوطه است. برای انجام این کار باید دو نکته را رعایت کنید.
ازمطالبی استفاده کنید که مخاطب در جستجوی آن است.
درصورت به کارگیری هم زمان این دو باهم، نتیجهی بهتری خواهید گرفت، چرا که رعایت یکی از آنها بدون رعایت دیگری امکان پذیر نمیباشد. استفاده از مطالب جالب ممکن است توجه مخاطب را به سایت جلب کند اما عدم تداوم آنها باعث میشود مخاطب علاقهی خود را از دست بدهد. همچنین کیفیت را فدای کمیت نکنید. پرکردن سایت با مطالب معمولی ممکن است توجه چند بازیدکننده را جلب کند، اما این افراد سریعأ متوجه نامفهوم بودن مطالب شده و در نتیجه مطب دچار زیان بزرگی میشود.
چه نکاتی مطالب را جذاب میکند؟
مطلب جذاب مطلبی ست که مخاطب به خواندن و دنبال کردن آن علاقه مند باشد. زمانی که مطلبی رادر گوگل جستجو میکنید، از سرماخوردگی تا بی خوابی، گوگل از کلمات کلیدی موجود در جستجوی شما استفاده کرده و به جستجوی سایتهایی میپردازد که مناسب درخواست شما میباشد. قانون اصلی این است که هرچقدر کلمات کلیدی بیشتر در محتوای وب سایت تکرار شوند، امکان اینکه وب سایت شما در ردهی نتایج یافت شده توسط گوگل قرار گیرد، بیشتر است. به منظور کارایی سایت، باید از مطالب جذاب و کارآمد استفاده کنید. این مطالب میتواند شامل عکس، تصویر، و عناوین جذاب باشد. مهم ترین عملکرد سایت تبدیل بازدیدکنندگان سایت به بیماران سودآور میباشد. به منظور دستیابی به این هدف ارائهی اطلاعات و مطالبی که بیماران در جستجوی آن هستند از اهمیت به سزایی برخوردار است. علاوه بر سایر انواع مطالب، بیماران جدید به دنبال اطلاعات واضح و روشن برای تماس با مطب شما میباشند و تمایلی ندارند تمام صفحات سایت را به دنبال اطلاعات مربوط به مراحل تعیین وقت بگردند، و در صورت عدم دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز خود، به احتمال زیاد از ادامهی کار دست میکشند. به منظور جلوگیری از بروز چنین شرایطی، شماره تماس خود را در قسمت بالایی و پایینی هر صفحه از سایت ثبت کنید.
مهم ترین استراتژی در موفقیت وب سایتهای پزشکی و دندانپزشکی بهبود سایت برای موتورهای جستجوگر است
مقالات و مطالب بسیاری در مورد بهینه سازی موتور جستجوگر (سئو) وجود دارد، و نمیتوان مزایای آن را تنها در چند پاراگراف توصیف کرد. به طور خلاصه میتوان گفت چنانچه به دنبال جذب و حفظ بیمار، و خدمت به آنها هستید، بهینه سازی موتور جستجوگر- سئو پزشکی- یکی از مهم ترین استراتژیها برای مطب شما میباشد. این روش در دیده شدن سایت شما در فضای مجازی نقش مهمیدارد. پیوندها، توضیحات ، کلمات کلیدی ، متا تگها ، عناوین و نقشهی سایت ، تمام این عوامل در بهینه سازی موتور جستجوگر تأثیر میگذارند، هرچند بهینه سازی مؤثر نیاز به صرف وقت ، تلاش فراوان ، تخصص و تجربهی بالا دارد. اگر مایلید سایت شما در اینترنت توسط بیماران احتمالی دیده شود، یابد به دوحوزهی مهم توجه کنید.
بهینه سازی داخلی وب سایت: به تمامیمطالب داخل سایت اشاره دارد و شامل مطالب فهرست شده ، پیوندهای قابل قبول ، آدرس سایت، ساختارها ، صفحات بهینه شده، توضیحات ، عناوین ، تگهای مربوطه و کلمات کلیدی میباشد.
بهینه سازی خارج از وب سایت: مربوط به بهینه سازی خارج از وب سایت بوده و شامل روشهای مختلف جلب توجه بازدیدکنندگان به سایت شما بوسیلهی ساخت پیوند و بک لینکهای قوی ، اشتراک گذاری مطالب ، و بهینه سازی برای جستجو و .. میباشد.
وب سایت واضح، ساده و صمیمیبه شما کمک میکند با موفقیت به راه خود ادامه دهید
درکل وب سایتهای پزشکی خوب شامل سایتهایی میشوند که دنبال کردن آنها آسان، و دارای اطلاعات مفید بوده و قابل اعتماد میباشند. برعکس، بازدیدکنندگان از مراجعه به سایتهایی که گیج کننده بوده و باید زمان زیادی برای کسب اطلاعات در آنها صرف کرد، ونیز سایتهای غیر قابل اعتماد خودداری میکنند. خوشبختانه راههایی وجو دارد که به شما کمک میکند بدانید سایت شما در کدام دسته قرار میگیرد.
مطمئن شوید به راحتی میتوان مطالب سایت را مطالعه کرد، چرا که بازدیدکنندگان با خواندن متن به صورت آنلاین کمیمعذب هستند. برای اینکه بتوان مطالب را به راحتی خواند، عناوین را با سایز درشت بنویسید و متنهای کوچک را به قسمتهای قابل شنایایی تقسیم کنید. عناوین باید شامل کلمات کلیدی موجود در جستجو باشند تا به بازدیدکننده اجازه دهد مطلب مورد نیاز خود را پیدا کند و سطح شما را در لیست موتور جستجوگر توسعه دهد. سایتهای موفق همچنین شامل تصویرهایی از چهرهی افراد در مطب هستند. میتوانید از تصویر پزشک ، کارمندان مطب و بیمارانی که مایل هستند استفاده کنید.
طبق بررسیهای KissMetrics افزودن تصویر در سایت باعث افزایش ۹۵درصدی میزان تبدیل بازدیدکنندگان به بیمار میشود. استفاده از کلیپ و فیلم نیز تأثیر چشمگیری دارد. طیق گزارشات Animoto، تقریبأ ۷۳ درصد افراد بزرگسال در آمریکا پس از تماشای فیلم و کلیپ اقدام به خرید میکنند. به این روش توجه کنید.
اگر تجربهی مراجعه به وب سایت پزشک باعث افزایش مراجعه به مطب نشود، بازدیدکنندگان به مطب بعدی مراجعه میکنند. لذا شهرت و برندینگ پزشک نیز علاوه بر وب سایت میتواند بر ایجاد حس اعتماد در بیماران بسیار تاثیرگذار باشد
به خاطر داشته باشید توسعهی سایت فرایندی پویا است. درحالی که تکنولوژی و رفتار مصرف کننده همواره در حال تغییر است، بعضی قوانین خاص به قوت خود باقی میمانند. سایتهای مؤثر باید قادر به ارزیابی موارد مفید و مواردی که نیاز به تغییر دارند باشد.
صحبت نهایی در طراحی وب سایت پزشکان و دندانپزشکان
داشتن وب سایت بهینه در موفقیت در زمینهی مراقبت و درمان پزشکی نقش مهمیدارد. هرچند استفاده از بروشور سایت هرگز شما را به جایی نمیرساند. به عنوان پزشک وظیفهی شما این است که همواره به بیماران خود حق داده و در حرفهی خود رهبری با فکر باشید.
سرمایه گذاری در طراحی سایت اختصاصی و مطالب مفید ، سود شما را به شکل بیماران جدید به شما برگردانده و باعث افزایش بازدید از سایت شده، و افزایش بازدید ، میزان بیشتری از تبدیل بازدیدکننده به بیمار و نهایتا افزایش درآمد را در پی خواهد داشت .
برای اکثر فراهم کنندگان اطلاعات پزشکی، همه چیز بر اساس یک باور شروع میشود. اگر ایمان داشته باشید، با توجه و تمرکز مناسب، و با کمک تکنولوژی و راهنمایی حرفهای از مشاوران تخصصی میتوانید بیماران جدیدی جذب کنید
به طور خلاصه میتوان گفت طراحی سایت پزشکانباید ویژگیهای ذیل را داشته باشد:
- در یک طراحی سایت پزشکی باید تمامیتخصصها ، میزان تحصیلات و سوابق کاری پزشک مورد نظر توضیح داده شود.
- دارای قابلیت زبان دوم جهت ارائه سرویس برای بیماران خارجی (خصوصا حوزه خاورمیانه) باشد.
- دارای قسمت سوالات متداول بیماران و بازدیدکنندگان باشد.
- نقشه مطب و اطلاعات تماس و آدرس پزشک ، روزهای حضور او در مطب باید در سایت موجود باشد.
- درباره خدمات پزشک توضیحاتی ارائه شده باشد.
- نمونه کارهای پزشک و ویدیوهای او در سایت موجود باشد.
- لینک شبکههای اجتماعی که پزشک فعالیت میکند در سایت قرار داده شود.
- مقالات و محتواهای آموزشی در وب سایت موجود باشد.
مارکوم | بهترین شرکت طراحی سایت پزشکی